“Heb uw naaste lief als uzelf” zijn de woorden van Jezus die we wellicht kennen uit het evangelie van Marcus hoofdstuk 12. Dat is het op één na belangrijkste gebod wat Hij ons opdraagt. De belangrijkste is namelijk om God lief te hebben met heel ons hart, heel ons verstand, ziel en kracht. Ten alle tijden, maar zeker ook in deze tijden van een crisis, is het goed om deze woorden werkelijk uit te leven. En dat zien we gelukkig ook veel gebeuren. Tal van initiatieven zijn ontstaan, lofbetuigingen voor ons zorgpersoneel en hulp daar waar mensen het alleen even niet redden #nietalleen.

Ergens vreemd dat er een crisis voor nodig is om socialer en liefdevoller te zijn, zou je kunnen denken. En dat geluid heb ik van ook best wat kerkleiders de laatste weken gehoord. Desalniettemin is het mooi wat er nu ontstaat en laten we hopen en bidden, maar vooral ook veel doen om dergelijke acties en liefdadigheid in stand te houden. Deze crisis leert ons nieuwe wegen waar we straks als kerk samen op verder kunnen bouwen om deze stad een beetje mooier en liefdevoller te maken.

Ik weet zeker dat jullie onderstaand lijstje ook allemaal zelf kunnen bedenken maar omdat ik zo van lijstjes houd zet ik ze mooi onder elkaar en hopelijk inspireert het je om regelmatig een #hebuwnaastelief actie te doen. Maar nu komt het…dit willen we niet doen omdat we dan ‘weer lekker bezig zijn’, want dan doen we ook mee als kerk of gaan we mee in een trend. Maar omdat het belangrijkste gebod is om God lief te hebben. En Hij had ons eerst lief, zoveel dat we het ons niet eens kunnen voorstellen. Laten we vanuit die liefde en dankbaarheid onze medeburgers dienen. Om Zijn liefde te verspreiden en verschil te maken. Zo komt er meer leven in de stad.

8 simpele manieren om ‘uw naasten lief te hebben’

1. Stuur een kaartje naar je oma, opa, vriend of buren
  2. Breng een bloemetje naar een bekende
  3. Pleeg een belletje naar iemand van wie je denkt dat hij/zij dat zal waarderen